miercuri, 13 octombrie 2010

Credite si noile manele

Sansele sa scap viata asta fara sa ma imprumut de la vreo banca sunt cu atat mai mici cu cat am de gand sa traiesc destul de mult. Daca pana acum 2 ore credeam ca bancile sunt niste institutii diavolesti, in momentul in care, deschizand cutia postala, am vazut un plic alb fara niciun fel de insemne pe el, am zambit, stiind ca ma va astepta o surpriza placuta.

Era o scrisoare de la Provident. Da, degeaba incearca sa impersoneze pe cineva. Este de la ei. Eu stiu ca-i de la ei si ei stiu ca-i de la ei (dar nu stiau ca-i pentru mine). Provident este o institutie de creditare, la care suni si ei iti aduc banii acasa (trebuie doar sa ai un buletin pe acea adresa si sa fii suficient de prost sau disperat incat sa semnezi contractul). Iata ce am inteles din scrisoarea lor pt. mine (cu rosu):

"Draga vecina (Salut, vrem sa te asiguram ca stim ca ai o nevasta)

Am plecat sa-l iau pe Bogdanel de la scoala. (Si daca vrei sa-l revezi pe Bogdanel cu bine)
Azi nu mai vin la tine sa-mi ghicesti in cafea. (Azi nu trimitem portareii la tine sa iti ceara banii, dar maine...)

Nu mai am de ce! (Stim ca ai ramas fara bani (si in viitor fara nevasta si copil). Nu mai avem de ce sa venim la tine. Vei primi instiintarea ca trebuie sa evacuezi apartamentul)
Am gasit un imprumut fara surprize. E simplu, e rapid si am ratele fixe. (Adica noi, Provident, am gasit pentru tine un imprumut fara surprize, simplu si rapid de la, ai ghicit, Provident).
Ce mai?! Stiu toate detaliile! (Mai putin cele scrise din greseala cu un font prea mic)
Iti las si tie cartea lor de vizita (Iti lasam cu nesimtire in posta o scrisoare nesolicitata, intr-un plic alb poate, poate ne dai si noua din banii tai aia multi)
Suni, vin ei la tine acasa si-ti explica tot. (Remarcati expresia: "vin EI". Baetii. Pregateste-te pentru explicatii).
Suna-i cu incredere (Te vom suna noi apoi, cu incredere, de 3 ori pe saptamana, sa-ti cerem suma imprumutata inapoi + dobanda noastra micuta)."

Scrisoarea este redactata cu un font cursiv (Monotype Corsiva, poate), pe un ton atat de extatic incat orgasmul literar al celui care a conceput-o este usor de ghicit. E ca o gluma proasta, un sut in curul bunului simt: adica, ei considera ca cineva se va imprumuta de la ei pt ca nu este in stare sa se prinda de faptul ca singurul lor scop este de a aduna bani. Dar se inseala. Singurul motiv pentru care o persoana ar accepta sa plateasca dobanda lor exorbitanta, ar fi disperarea si lipsa oricarei alte posibilitati de a face rost de bani. Dar lipsa de bani de acum va deveni lipsa de bani de saptamana viitoare la care se va adauga fatza portarelului. 
Pe de alta parte, trebuie sa le fim recunoscatori celor de la Provident, companie al carei patron este inebunit dupa Dostoievski. Ei vor sa creeze un univers asemanator celui din Crima si Pedeapsa.
Dar Raskolnikov va umba degeaba cu toporul in mana: Boc a lasat toate babele fara pensie si bani.

Asta-i prima parte.
In a doua voi vorbi despre ceva social.

Cand eram eu mic, manelistii erau hip-hoperii. Adica, hip-hopul era muzica pe care o ascultau cei din clasa de jos (baietii aia mari de la bloc), abia ulterior aparand manelele.
Acum, in ulimii 2 ani, cum era de asteptat, o noua moda muzicala a aparut pentru a inlocui manelele. In mod ciudat, muzica nu este de un prost gust evident: de fapt, cei care o asculta sunt complet impotriva manelelor si asta-i principala lor mandrie. Este vorba, bineinteles, de hipsteri.
De fapt, atentia asupra acestui lucru mi-a atras-o mai demult blogul piticigratis, pentru ca eu nu stiam ca asa se numesc indivizii aia cu fular peste tricou, palarie in casa si pantaloni stramti cu tenisi. Le ziceam emo, generic, starnindu-le probabil furia, asa cum o starneste un rocker ce confunda black cu death-metalul.
SI daca blogul mai sus mentionat surpinde farte bine si violent ce reprezinta kulturhaus si clientii sai in romania, eu cu greu imi revin din soc: cum pot exista oameni atat de lipsiti de personalitate incat sa mearga intr-un club care are dress-code? Cum pot exista oameni pentru care imbracamintea reflecta personalitatea?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu