luni, 2 august 2010

Reclama

Printre lucrurile care imi displac cel mai mult si pe care nu le pot evita, sunt reclamele. Poate ca ura mea isi are radacinile in perioada pre-internet, cand ma uitam la filme la televizor si din jumatate in jumatate de ora se dadea un sfert de ora de reclame.
Poate ca a inceput atunci cand tvr1 nu a difuzat celebrarea castigarii cupei mondiale la fotbal pentru ca au bagat 20 de minute de reclame, fortandu-ma sa ma dau jos din pat si  sa ma uit pe internet.
Sau poate ca ura mea s-a aratat sub forma unor pumni stransi azi dimineata, cand, traversand o piata in drum spre serviciu, mi-am dat seama ca toti oamenii aia sunt stransi acolo ca sa imi ia, intr-un fel sau altul, banii.
In ziua de azi, notiunea de schimb nu exista: nu poti spune aproape in nici o situatie ca dai ceva pentru a primi altceva de o valoare echivalenta. Absolut toata lumea vrea sa castige ceva la un schimb. Tu insuti, intotdeauna, cauti chilipiruri.

Dar revin la reclame si la modul in care prezinta orice cocktail de chimicale drept sursa de energie si fun.

Este evident acest lucru: reclama nu reprezinta decat o metoda de manipulare al carei obiectiv este sa te faca sa cumperi produsul. Acum, in functie de copywriter, ele sunt mai bune sau mai rele, dar majoritatea apeleaza la cateva elemente sigure (din pacate nu am studiat nimic in acest domeniu, deci totul vine doar pe baza observatiilor facute in timp ce, cu paharul de laptic cu ciocolata in mana, privesc la tv reclamele la bere):

1. Toate personajele care au un rol intr-o reclama fie arata superb, fie sunt animale.

Unul din scopurile reclamei este de a-ti arata viata asa cum ti-ai dorit intodeauna sa fie: TU, in realitate un sociopat gras si mediocru, TU esti playboy-ul amuzant, inteligent si musculos sau bomba sexy, amuzanta si inteligenta in jurul caruia/careia se invart o gramada de prieteni cu zambete largi si dinti albi, perfecti. Practic, reclama reprezinta ceea ce ai visat tu intotdeauna pe cand te culcai singur si plin de cosuri, numai ca te scuteste sa-ti mai imaginezi detaliile.
Si ce constituie liantul, legatura intre realitatea din jurul tau (apartament ceausist, par gras, plin de matreata si-o lipsa mare de prieteni) cu cea din reclama? Este chiar produsul, acea mica cutie de racoritoare pe care o tin toti in mana, acea cutie de prezervative pe care le folosesc toti negrii dotati, acea pasta de dinti care iti albeste dintii. Subliminal, vei vrea sa substitui universul tau cenusiu, real, cu cel paradisiac din reclama. Subliminal, vei primi o mare muie.

2. Produsul este mai bun,  pentru ca i se face reclama.

Ei mizeaza pe faptul ca tu, cu varsta cuprinsa intre 5 si 90 de ani, vei face o deductie logica: astia au bani sa faca reclama, rezulta ca produsul se vinde, rezulta ca produsul e mai bun decat altele. Deci, cu alte cuvinte, te conving de faptul ca este okay sa platesti o suma in plus, pentru ca primesti un produs de o calitate superioara altora. Mai trebuie sa insist asupra falsitatii acestui lucru? Clipul nu iti ofera nici o garantie sau demonstratie reala a ceea ce poate face produsul, sau exista amanunte scrise cu asterisc si font de 8.

3. Parerea specialistului

Reclama simuleaza o parere. In mod normal, daca nu ar exista metode de marketing, ca sa alegi dintre sutele de produse de acelasi tip te-ai baza pe experienta altor oameni, carora le-ai cere o parere sincera. Dar reclamele se grabesc sa te convinga ca nu ai nevoie de acest lucru.
Specialistul din reclama se gaseste sub diferite forme: cazul cel mai raspandit este cel al medicului. Halatul ala alb si stetoscopul atarnat de gat te conving mai mult decat orice altceva, pentru ca, in general, esti obisnuit sa nu contrazici medicul. Medicul stie ce spune, nu recomanda el degeaba daca recomanda. Si prezenta lui in reclama iti insufla sfiala aia pe care o ai in cabinet cand te pune sa-ti dai bluza jos.
E bine sa nu contrazici medicul.
Desigur, oamenii suspiciosi si rai, ar putea vehicula ca, pentru o anumita suma de bani, un medic ar putea recomanda un produs ca fiind excelent. Dar ce fel de oameni sunt aceia? Rau intentionati, cu siguranta.

Alte forme de specialisti: zugravul, betivul, omul de afaceri.

Asa cum spuneam in introducere: cand vei merge urmatoarea data prin oras, uita-te in jur la oameni si gandeste-te la faptul ca singurul scop pentru care se deplaseaza in jurul tau este pentru ca alearga dupa bani. Banii tai sau banii altora. Si motorul acestui efort il reprezinta dorintele insuflate de reclame: masini care ating suta la ora in 3 secunde, sisteme audio profesionale, vacante de vis in insule exotice.
Lucruri bune, dar complet supraevaluate.

Un comentariu: